Co to jest logorytmika?

Logorytmika to zajęcia wspomagające rozwój mowy i wymowy u dzieci, łącząc elementy terapii logopedycznej z rytmiką. Dzięki połączeniu ćwiczeń słownych z muzyką, ruchem i wiodącym rytmem, logorytmika oddziałuje na sferę słuchową i ruchową dzieci.

Kto prowadzi?

W Tęczowym Domku logorytmika jest prowadzona przez muzykoterapeutę-perkusistę. Przy stałym wsparciu zespołu logopedów naszego przedszkola oraz w oparciu o Miejski Program Profilaktyki Logopedycznej, wykorzystując rozległą wiedzę muzyczną i muzykoterapeutyczną, staram się prowadzić zajęcia atrakcyjne dla dzieci i wspomagające ich rozwój.

Jak?

Zajęcia logorytmiczne mają formę zabawy.

Przebieg zajęć ma kształt autorski, powstały przez lata praktycznej pracy w przedszkolu.

  • Zawsze witamy się i żegnamy piosenką, często z rytmicznym akompaniamentem gestodźwięków (tj. klaskanie, tupanie, uderzanie o różne części ciała).
  • Następnie wykonujemy kilka ćwiczeń związanych z gimnastyką buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe.
  • Kolejnym etapem są zabawy wokalne i parateatralne z głoskami, sylabami, wyrazami.
  • Zabawy metrorytmiczne, w tym zabawy z piosenką, gdzie dzieci uczą się odróżniania wartości rytmicznych oraz umiejętności dostosowania ruchu ciała do czasu trwania dźwięku.
  • Zabawy tematyczne – związane z przygotowaną pomocą, instrumentem, wybranym utworem, czy założonym celem zajęć oraz ćwiczenia pochodzenia gimnastyczno-tanecznego, dzięki którym można rozeznać, jakiego rodzaju zaburzenia występują u danego dziecka, a jeśli są one duże – pozwalają przypuszczać, że towarzyszą im również zaburzone ruchy narządów mowy. Takie ćwiczenia pomagają też rozładować zahamowania w przypadku silnych napięć ruchowych i emocjonalnych.
  • Na koniec zajęć staramy się zrelaksować i rozluźnić całe ciało, poprzez masażyki, ćwiczenia rozciągające, aktywne słuchanie muzyki, itp.

Ćwiczenia wykonujemy grupowo, jak i indywidualnie, w zależności od potrzeb i możliwości. Przygotowane zestawy ćwiczeń i zabaw są dostosowane do poziomu sprawności narządów artykulacyjnych oraz sprawności motoryki małej i dużej dzieci.

Jakie przynosi korzyści?

  • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych (kształtowanie dźwięków mowy),
  • rozwijanie umiejętności intonacyjnych (ćwiczenie umiejętności modulacji głosem w celu wyrażenia emocji),
  • rozwijanie umiejętności impostacyjnych (m. in. opanowanie świadomej kontroli brzmienia głosu, rozszerzenie skali głosowej, zwiększenie siły głosu, wykształcenie jego barwy),
  • uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania makro- i mikroruchów, zdolności koordynacyjnych i manualnych,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
  • rozwijanie zdolności poznawczych (m. in. poprawa koncentracji uwagi, pamięci, wyobraźni, skojarzeń),
  • stymulowanie myślenia i mowy.
  • wyzwalanie naturalnego muzycznego potencjału dziecka,
  • motywowanie do aktywności własnej, podążanie za indywidualną kreatywnością dziecka,
  • uwrażliwianie na dźwięki i muzykę,
  • rozwijanie zdolności komunikacyjnych,
  • ćwiczenie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie,
  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej oraz umiejętności bezpiecznego odreagowania emocji i nadmiaru energii,
  • rozwijanie zdolności rozluźnienia i relaksu, stymulacja sensoryczna.

Kiedy?

W Dużym Domku logorytmika w każdej z grup odbywa się we wtorki, w Małym Domku w czwartki.

 

About Author