Wychowanie stawia rodziców i opiekunów w sytuacjach trudnych, często prowadzących do niełatwych wymian zdań z dzieckiem, których jako dorośli, chcielibyśmy się wyzbyć. Komunikacja bez przemocy staje naprzeciw takim sytuacjom, koncentrując się na empatii oraz niezaspokojonych potrzebach każdej ze stron konfliktu: dorosłych oraz dzieci.
Czym jest komunikacja bez przemocy?
Komunikacja bez przemocy (NVC) to model komunikacji stworzony przez Marshalla B. Rosenberga, oparty na empatii i wrażliwości. Komunikując się w sposób, który zakłada Rosenberg koncentrujemy się na potrzebach i emocjach, szukając rozwiązania, regulacji oraz zaspokojenia potrzeb.
Zasady NVC są proste, chociaż wymagają praktyki, aby móc swobodnie formułować komunikaty według jej zasad. Aby sformułować komunikat oparty na empatii należy w nim zawrzeć cztery elementy:
· obserwację (gdy widzę/słyszę…),
· uczucia (to czuję…),
· potrzebę (bo potrzebuję…),
· prośbę (proszę, czy możesz…).
W pierwszej części komunikatu stosujemy obiektywne konkrety, to co każdy może zaobserwować. Ważne jest nie oceniać obserwacji i mówić jak najbardziej obiektywnie. Następnie przechodzimy do zakomunikowania swoich uczuć lub emocji (np. złość, smutek, irytacja). Kolejna część komunikatu, to potrzeby, a właściwie to nazwanie potrzeb (bezpieczeństwa, bliskości, uznania, szacunku, współpracy, itd.). Ostatnia część komunikatu polega na wypowiedzeniu prośby, w jaki sposób chcemy aby zaspokojona została nasza potrzeba.
Przykładowy komunikat bez przemocy mógłby wyglądać tak:
Gdy widzę rozrzucone zabawki po salonie, to czuję niepokój, potrzebuje czuć się swobodnie w czystym salonie, proszę, czy możesz odnieść zabawki do swojego pokoju?
Gdy głośno krzyczysz kiedy mówię, że nie pozwalam używać Ci telefonu, zaczynam czuć złość, potrzebuję abyś mnie wysłuchał, proszę czy możesz posłuchać tego co chcę powiedzieć?
Czuję smutek, gdy siedzisz do mnie tyłem i nie wiem, jak ci pomóc.
Nie lubię, kiedy skaczesz po kanapie, bo martwię się, że spadniesz. Poskacz proszę po materacu.
Kiedy podnosisz na mnie głos, czuję złość i jest mi przykro, bo potrzebuję od ciebie szacunku i spokojnej rozmowy. Proszę cię, żebyś mówił/ła do mnie spokojnym głosem.
Po zobaczeniu twojego występu, bardzo się wzruszyłem. Bardzo Cię kocham i dziękuję za to, że tak się postarałeś.
Często wystarcza samo wypowiedzenie obserwacji, lub emocji czy potrzeby, aby komunikat został dostrzeżony i usłyszany przez dziecko.
Porozumienie bez przemocy może zostać użyte, aby ułatwić zrozumienie dziecku własnych emocji i zaproponowanie strategii do poradzenia sobie z nimi.
Widzę, że twoje ciało jest napięte, a po policzkach płyną łzy. Myślę, że czujesz smutek i złość. Być może potrzebujesz przytulenia. Czy jest coś, co mogę zrobić, żebyś poczuł się lepiej?
Usłyszałam od Basi, że ją uderzyłeś. Basia jest teraz smutna i boli ją ręka. Co się wydarzyło?
Język żyrafy vs język szakala
W komunikacji wg zasad NVC mówi się o dwóch zwierzętach, żyrafie i szakalu, które ukazują dwa sposoby komunikacji.
Perspektywa szakala to komunikacja, w której koncentrujemy się na różnicach, oceniamy i porównujemy. Obwiniamy innych za własne uczucia. W tym sposobie komunikacji często stosujemy manipulację, stawiamy żądania, ale brak w nas gotowości do przyjęcia perspektywy drugiej strony. Często to do tego języka odwołujemy się w przypływie emocji podczas konfliktu.
Żyrafa, to zwierzę piękne i łagodne, to usposobienie komunikacji opartej na empatii. Język żyrafy koncentruje się na utrzymaniu chęci nawiązania kontaktu poprzez zrozumienie i wiarę w to, że wszyscy jesteśmy równi. Wykazywanie kreatywności w spełnianiu potrzeb i brak oporu w ich komunikowaniu. Podejmowanie samodzielnych działań lub otwarte wyrażanie próśb. Posługując się językiem żyrafy jesteśmy gotowi prosić i przyjmować odmowę jako zaproszenie do dialogu.
Wpływ komunikacji NVC na dziecko i relacje
Stosowanie zasad języka żyrafy wprowadza wiele zalet w życiu dziecka oraz rodzica:
· rozwój emocjonalny dziecka (rozpoznawanie własnych i cudzych emocji);
· komunikowanie i bycie świadomym własnych potrzeb;
· atmosfera współpracy i szacunku w relacji;
· aktywne poszukiwanie rozwiązań problemów;
· rozwijanie poczucia własnej wartości.
Komunikację bez przemocy można wykorzystywać w każdej sytuacji, również w rozmowach z innymi dorosłymi. Warto stosować ten rodzaj komunikacji w sytuacjach codziennych, dzięki czemu relacja z dzieckiem może zyskać więcej obopólnego zrozumienia.
Polecana literatura o komunikacji bez przemocy:
1. Joanna Berendt, Aneta Ryfczyńska „Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii”
2. Sura Hart, Victoria Kindle Hodson „Szanujący rodzice, szanujące dzieci”
3. Ingrid Holler„ Porozumienie bez Przemocy. Ćwiczenia”
4. Lucy Leu „Porozumienie bez Przemocy. Ćwiczenia”
5. Serena Rust „Tańcowała żyrafa z szakalem. Cztery kroki empatycznej komunikacji”
6. Magdalena Sendor, Joanna Berent „Dogadać się z dzieckiem”
7. Lucyna Wieczorek „Nie mów przepraszam. Nie mów kocham”
8. Zofia Aleksandra Żuczkowska „Dialog zamiast kar”
Źródła:
Justyna Dermont-Owsińska, Brygida Dynisiuk, Anna Han, Beata Kosiacka, Magdalena Malinowska „Moc empatii w konfliktach”
Monika Szymańska. „Będę mówić tylko po naszemu! Jak wspierać przedszkolaka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami” https://dziecisawazne.pl/nvc/
Najnowsze komentarze