Propozycje ćwiczeń – zestaw II:
Zabawy rozwijające percepcję słuchową:
- wrażliwość słuchowa
- dzielenie wyrazów na sylaby (np. bu-ty) z jednoczesnym wyklaskiwaniem (w przypadku starszych przedszkolaków również dzielenie prostych wyrazów na głoski np. k-o-t)
UWAGA 1: najlepiej, by były to nazwy przedmiotów z otoczenia, dziecka
UWAGA 2: najlepiej, by zabawa odbywała się naprzemiennie, raz rodzic raz dziecko (rodzic mówi dziecku wyraz i ono dokonuje analizy sylabowej/głoskowej- i na odwrót, dziecko podaje rodzicowi wyraz i ten dokonuje analizy)
- pamięć słuchowa
- zabawy typu „Klaszcz tak, jak ja” lub „Stukaj tak, jak ja” – dziecko powtarza wystukany lub wyklaskamy przez rodzica prosty rytm (można to tego wykorzystać klocki, łyżeczki, garnki, instrumenty muzyczne itp.)
Zabawy rozwijające percepcję wzrokową:
- spostrzegawczość wzrokowa i orientacja w przestrzeni
- Prosimy dziecko o narysowanie strzałek na całej kartce w różnych kierunkach (im więcej tym lepiej), następnie prosimy żeby dziecko flamastrem/kredką poprawiło np. na czerwono wszystkie strzałki skierowane na prawo, na zielono strzałki skierowane na lewo, na niebiesko skierowane do góry itd.
- pamięć wzrokowa
- pokaż dziecku obrazek na kilka sekund, następnie zasłoń i zachęć dziecko do opowiedzenia, co znajdowało się na obrazku (zwracanie uwagi, aby dziecko wskazało jak najwięcej szczegółów)
Zabawy rozwijające sprawność ruchową:
- koordynacja ruchowa, utrzymanie równowagi
- zabawa ruchowa do znanej większości dzieciom wiersza:
Gimnastyka to podstawa (postawa wyprostowana „na baczność”)
Sport dla dziecka ważna sprawa ——————-„————————–|
Ręce w górę, (gesty wykonujemy powoli razem ze słowami wiersza)
w przód
i w bok,
Skłon do przodu,
Przysiad,
Skok!!!!!
Zabawy rozwijające sprawność manualną:
- precyzyjne ruchy palców dłoni,
- Jeśli wyszukaliście w domu przedmioty z dziurkami (koraliki, duże guziki, makaron rurki, koraliki z dużą dziurką) to czas na fantazyjne naszyjniki- tzn. nawlekamy je na sznurówkę. Możemy też przygotować zestaw np. 20 elementów do nawlekania i proponować nawlekanie ich na czas. Zabawa będzie miała jeszcze lepszy efekt edukacyjny, gdy będziemy zapisywali, jaki dziecko osiągnęło wynik i wskazywali mu, że im więcej ćwiczy tym czas jest lepszy/krótszy.
- grafomotoryka (prawidłowe ruch ręki, prowadzenie kredki)
- Wyszukaj z dzieckiem różne płaskie przedmioty, które wielkością mieszczą się na kartce, dziecko ołówkiem/kredką odrysowuje kształt przedmiotu a następnie wypełnia kontur wg własnego pomysłu.
- koordynacja wzrokowo-ruchowa
- zabawa „Graficzne dyktando” – polega na wskazaniu pola określonego współrzędnymi określonymi cyframi w pionie i literami w poziomie.
W załączeniu przykład takiego dyktanda z wykorzystaniem kolorów. Po prawidłowym odkodowaniu pola na planszy i pokolorowaniu go odpowiednią kredką otrzymamy rysunek.
Udanej zabawy! 🙂
Najnowsze komentarze