Propozycje ćwiczeń – zestaw II:

Zabawy rozwijające percepcję słuchową:

  • wrażliwość słuchowa
  • dzielenie wyrazów na sylaby (np. bu-ty) z jednoczesnym wyklaskiwaniem (w przypadku starszych przedszkolaków również dzielenie prostych wyrazów na głoski np. k-o-t)

UWAGA 1: najlepiej, by były to nazwy przedmiotów z otoczenia, dziecka

UWAGA 2: najlepiej, by zabawa odbywała się naprzemiennie, raz rodzic raz dziecko (rodzic mówi dziecku wyraz i ono dokonuje analizy sylabowej/głoskowej- i na odwrót, dziecko podaje rodzicowi wyraz i ten dokonuje analizy)

  • pamięć słuchowa
  • zabawy typu „Klaszcz tak, jak ja” lub „Stukaj tak, jak ja” – dziecko powtarza wystukany lub wyklaskamy przez rodzica prosty rytm (można to tego wykorzystać klocki, łyżeczki, garnki, instrumenty muzyczne itp.)

Zabawy rozwijające percepcję wzrokową:

  • spostrzegawczość wzrokowa i orientacja w przestrzeni
  • Prosimy dziecko o narysowanie strzałek na całej kartce w różnych kierunkach (im więcej tym lepiej), następnie prosimy żeby dziecko flamastrem/kredką poprawiło np. na czerwono wszystkie strzałki skierowane na prawo, na zielono strzałki skierowane na lewo, na niebiesko skierowane do góry itd.
  • pamięć wzrokowa
  • pokaż dziecku obrazek na kilka sekund, następnie zasłoń i zachęć dziecko do opowiedzenia, co znajdowało się na obrazku (zwracanie uwagi, aby dziecko wskazało jak najwięcej szczegółów)

Zabawy rozwijające sprawność ruchową:

  • koordynacja ruchowa, utrzymanie równowagi
  • zabawa ruchowa do znanej większości dzieciom wiersza:

Gimnastyka to podstawa              (postawa wyprostowana „na baczność”) 

Sport dla dziecka ważna sprawa      ——————-„————————–|
Ręce w górę,                 (gesty wykonujemy powoli razem ze słowami wiersza)
w przód
i w bok,
Skłon do przodu,
Przysiad,
Skok!!!!!

Zabawy rozwijające sprawność manualną:

  • precyzyjne ruchy palców dłoni,
  • Jeśli wyszukaliście w domu przedmioty z dziurkami (koraliki, duże guziki, makaron rurki, koraliki z dużą dziurką) to czas na fantazyjne naszyjniki- tzn. nawlekamy je na sznurówkę. Możemy też przygotować zestaw np. 20 elementów do nawlekania i proponować nawlekanie ich na czas. Zabawa będzie miała jeszcze lepszy efekt edukacyjny, gdy będziemy zapisywali, jaki dziecko osiągnęło wynik i wskazywali mu, że im więcej ćwiczy tym czas jest lepszy/krótszy.
  • grafomotoryka (prawidłowe ruch ręki, prowadzenie kredki)
  • Wyszukaj z dzieckiem różne płaskie przedmioty, które wielkością mieszczą się na kartce, dziecko ołówkiem/kredką odrysowuje kształt przedmiotu a następnie wypełnia kontur wg własnego pomysłu.
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • zabawa „Graficzne dyktando” – polega na wskazaniu pola określonego współrzędnymi określonymi cyframi w pionie i literami w poziomie.

W załączeniu przykład takiego dyktanda z wykorzystaniem kolorów. Po prawidłowym odkodowaniu pola na planszy i pokolorowaniu go odpowiednią kredką otrzymamy rysunek.

Udanej zabawy! 🙂

About Author